EĞİTİM

HAMİLELİKTE (GEBELİKTE) BESLENME

 

Yaşasın, bir bebek geliyor. İlk düşüneceğimiz şey sağlıklı olması. O yüzden şimdilik içerden besleyen size beslemek ile başlayalım işe. Bizim kültürümüzde ye kızım ye süt olsun, şifa olsun mantığı var. Ancak ne yazık ki her şeyi yemek sütten önce kilo yapıyor ve kendimizi taşınamaz hale geliyoruz. Ayrıca herşeyi yemek de sağlık değil zarar veriyor. O zaman sağlıklı bir bebek ve sağlıklı bir hamilelik istiyorsak ne yemeli, ne içmeli?

Gebelikte Beslenme Nasıl Olmalıdır?

Aslında gebelikte değil keşke her zaman sağlıklı beslensek de hiç bunları düşünmek zorunda kalmasak ancak ne yazık ki olmuyor. O hazır gıdalar, unlu ve şekerli hamur işleri hep bizi çağırıyor. Gebelikte hepsinden biraz uzak durmak bize iyi gelecektir. “Dengeli beslenme” deniliyor ya aynen o şekilde besleneceğiz. Hem sağlıklı bir gebelik, hem sağlıklı bir bebek hem de rahat bir lohusalık için bu durum gerekli. Herşeyden elimizi eteğimizi çekelim demek değil ama bir canlı daha taşıdığınızı düşünmeden de hareket etmeyin. Hamileliğin hangi döneminde olursanız olun beslenmeye dikkat etmeye başlamanız size fayda sağlayacaktır. Normal zamana göre günlük kalori, alınması gereken sıvı, protein, vitamin ve mineral ihtiyacı artmakta. Şimdi 1,5 kişisiniz gitgde 2 oluyorsunuz. Bu dönemde düzgün beslenmemenin en büyük yan etkisi yine bize oluyor. Diş kayıpları, kemik erimeleri gibi durumlar hamilelikte hızlanıyor.

Hamilelikte Neler Tüketilmeli?

Su bizim hamileliğimiz boyunca temel besin maddelerimizden biri. Hem süt yapımını arttıracak hem de hamilelikte k imide ve bağırsak şikayetlerini en aza indirecektir. Günde en az 2 litre su. Yanımızda bir şişe ölçü olarak bulunursa alışkanlığınıza da iyi gelir. Bir diğer ana madde ise süt ya da yoğurt. Hangisi size uygunsa. En az iki bardak süt ya da iki kase yogurt.

Sebzeler ve etler vazgeçilmezimiz. Bu dönemde normalde ne yemiyorsanız kendinizi zorlayıp yemeye çalışın. Çorbanın içine katın püre yapın, suyunu çıkartın. Yöntem size ait. Çocuk olunca ona yedirmek için harcayacağınız çaba ve değişik yöntemlere hazırlık olmuş olur;) Balık, kırmızı et haftada bir mutlaka. Sebze ise her gün.

Vitamin ve mineral gibi destek ilaçlarını doktorunuza sormadan kesinlikle almayın. Sizi control eden doktorunuz sizin neye ihtiyacınız olduğunu en iyi bilen kişidir. Örneğin uykuda ayak – bacak kasılmanız var ise magnezyum ihtiyacı vardır. Çoğu zaman soda ile tamamlanmaya çalışılsa da olmuyorsa destek vermek doktorunuzun görevidir. Bu dönemde aman ilaçlara dikkat, doktordan izinsiz eczaneye adım atmak yok.

Hamile kaldıktan sonra yemek alışkanlıklarını da biraz değiştirsek iyi olacak. “ öğün oturup tıka basa doymak değil. Porsiyonlar ile 5 öğün yemek size daha iyi gelecektir. Mideye birden yük binmemiş olur. İlerleyen zamanlarda hamileliğin baskısıyla midenizi çok doldurmak rahatsız etmeye başlar. 5 öğünde daha az porsiyonlarla yemek ilerleyen zamanlarda size rahatlatır. Ayrıca erken dönemdeki bulantıları şikayetlerine de bir çözüm önerisidir.

En çok konuşulan konulardan biri çay ve kahve. Kafein de bağımlılık yapan bir madde. En fazla günde bir fincan kahve. Aslı haftada bir. Kahvenin içindeki kafeinin fazlası bebekte gelişim geriliğine neden olabilir diye bir çalışma mevcut. Çay ise içindeki bazı maddeler ile vücuda alınan demiri azaltıyor. O yüzden çok açık olmak kaydı ile iki bardakla onuda sınırlı tutuyoruz. Çayın içine atılacak tatlandırıcı mı? Kabul edilemez.

hamiledesigaraGelelim insanlığın en büyük derdine. Bağımlı olmadığını düşünerek her yerde ulaşabileceği bu kadar bağımlı olunan bir maddeye. İçerdiği nikotunden ziyade piyasada bulunan sigaraların içinde bir çok aroma ve farklı zehirli maddeler var. Ayrıca çalışmalar sigara içen annenin bebeğinin içerde oksijen azalması durumunu yaşadığını gösteriyor. HAmilelik öncesi şu yakın ve zararlı arkadaşınızı bıraksanız çok iyi olacak. Yoksa yakında 6 yaşında sigara içmeye başlayan çouklar göreceğiz.

 

Normal yaşamınızda kullandığınız oranda tuz kullanabilirsiniz. Tabi normalde de aşırıya kaçmıyorsanız. Önceden preeklemsi ( vücutta su tutulumuyla birlikte hipertansıyon ve erken doğuma yol açan bir süreç) nedeniyle tuz yasaklanıyordu. Ancak bağlantısı olmadığı son çalışmalar ile ispatlandı.

 

O zaman normalde sağlıksız besleniyorsak bile önümüzdeki 9 ay hayatının sağlığını ilk olarak bizden alan miniğimiz için bazı zararlı maddelere ara veriyoruz. Bir dönem sigara içmemenin, kahve keyfini azaltmanın kimseye zararı görülmemiş.

En Çok Okunanlar

Üste Git