AİLE VE ÇOCUK

MELATONİN (UYKU) HORMONU ve UYKU

“Dinlenemiyorum” “ Hep yorgun kalkıyorum” vb. şikayetler çoğu kişiden duyduğumuz yakınmalardır. Gece uykuya olan borçlarımızı gündüz tamamlayamaz mıyız? Uyku neden bu kadar önemli?

 

MELATONİN HORMONU ve UYKU

Uyku ve uyku düzeni aslında biyolojik dengemizin en önemli mihenk taşı. Yaşamamız için elzem olan bu kısmı hep gözardı ediyor, daha az uyumanın yollarını arıyoruz. Uyku ile birlikte salınmaya başlayan melatonin hormonu hayatımız ve ileriki yaşantımız için çok büyük önem taşıyor. Ve melatonin en yüksek düzeyine gece ulaşıyor. Vücudumuzu tamir eden, çeşitli hastalıklara karşı koruyan bu hormon kansere karşı da bir kalkan görevi görmekte. Görme engellilerin kansere daha az yakalanmasının nedeni olarak melatonin gösteriliyor. Çünkü melatonin sadece karanlıkta salgılanabiliyor. Başucunuzdaki lamba, telefonun ışığı, koridoru aydınlatmak için yaktığınız ışık bunların hepsi aydınlığı getirdiği kadar kalitesiz uykuyu da beraberinde getiriyor. Bu sebeple gündüz ne kadar uyursanız uyuyun gecenin yerini tutmuyor. Melatonin hormonu siz karanlığa ne zaman girerseniz o zaman üretilmeye başlanıyor ve karanlık devam ettiği sürece kana karışması da devam ediyor.

 

MELATONİN HORMONU HANGİ SAATLERDE SALGILANIR?

Akşam 21:00 den sonra salgılanmaya başlar ve sabah 07:00 de salgı azalır. En iyi düzeye ise 23 ila 04 arasında ulaşır. Bu saatlerde uykuda olmak ve uyuduğumuz odanın tamamiyle karanlık olması ile melatoninden yararlanabiliriz. Melatonin ve ışık öylesine bir ilişkide ki daha çok gün ışığı aldığımız yaz aylarında daha az üretiliyor. Bu nedenledir ki gece görev yapan ve bir şekilde gece hayatı olan insanların kanser hastalığına yakalanması riski bu nedenle daha fazladır.

uyku saatleri

İnsan hayatının en hızlı büyüme gösterdiği dönemin sorumlularından melatonin bebklerde ilk 3 ay anne sütünden karşılanıyor. Eğer annede eksikliği varsa, sütte dolayısı ile bebekte de melatonin seviyesinde düşme görülür. Melatonin, bebeklerde sancı, uykusuzluk, alerjik problemleri engellemektedir. Bu yüzden bebeklerin bu hormone kendi vücutlarında üretmeye başladıkları 4 aydan sonra uyku düzenleri de oturmaya başlar.

 

Melatonin bize ne yarar sağlıyor?

Melatonin vücudun biyolojik saatini ve ritmini ayarlar. Ve uykuda hücreler yenilenir, onarılır ve bağışıklık sistemi düzenlenir. Yenilenen hücreler ile yaşlanmada gecikir. Bunların hepsi melatoninin hücrelerin içine girmesi ile olur. Hücrelerin yenilenmesi ve tamiri sonucunda kanser daha az görülür ve iyi uyuyan insanların kanser ile daha iyi savaştığı görülmüştür. Aynı zamanda doğum sonrası kilolarıyla savaşan kadınlar için ne yazık ki uykusuzluk kötü habercidir. Araştırmalar gece de 7 saatten az uyuyanların kilo alımına daha yatkın olduğu ve kilo vermede de daha zorlanacaklarını belirtiyor.

 

Hangi yaşta kaç saat uyunmalı?

 

Yenidoğan bir bebek tüm zamanını uykuda geçiriyor gibi gelse de yaklaşık 17 saat uyuması yeterli oluyor. Beslenme ve bakım zamanları günün diğer bölümünü oluşturuyor. Bebeklerin 4. Ayından itibaren 12 İla 15 saat uyuması yeterli görülüyor. Bebeklerin yürümeye başladıkları 1 yaş dönemlerinde 10 ila 16 saat uyuması öngörülüyor. 3 il 5 yaşta bu 10 – 13saate iniyor. Ve okul döneminin başlamasıyla birlikte 9 – 11 saat uyku yeterli oluyor. Ve bundan sonraki yaş grupları ve yetişkinler için tavsiye edilen uyku süresi 8 saattir.

 

Uyku gibi kolay, dinlendirici ve bir o kadar da faydalı bir olay yerine başka şeyleri koyarak başımıza daha büyük sorunlar açıyor sonrasında çözüm yolları arıyoruz. Şimdi günün stresini, yorgunluğunu ve bütün sıkıntıları yatağınızın dışında bırakarak yatağınıza girin. Hücrelerinizin melatonini almasını sağlayın. Hepimizi iyi uykular…

 

uyku2

 

 

 

 

 

 

 

 

En Çok Okunanlar

Üste Git