ANNE & BABA

YEMEK SEÇEN ÇOCUK İÇİN ÖNERİLER

Çocuğumuzun sağlığı bizim için herşeyden daha önemlidir değil mi? Bizim en büyük şükür sebebimizin yedikleri ile oluşturduğu sağlığını elimizde sanarız. Ancak çocukların yiyecek seçmeleri bazen öğrenme ile bazen de genetik ile oluyor. Annesi ya da babası ile aynı yemekleri seçerek doğar bazen…

Her çocuk farklıdırı her zaman vurguladığımız gibi yemek konusunda da bu büyük bir önem taşır. Bazı çocuklar ne kadar erken tanışırsa sebze ve meyveler ile o kadar sevme ihtimali olduğu söylenir. Kimi çocuk için baskı yapmadan cesaretlendirmenin iyi olduğu, az az tattırarak alıştırma yönteminin iyi olduğu söylenir. Kimisine ne kadar denerseniz deneyin, ne kadar erken başlarsanız başlayın istemiyorlar. İşte bu grup çoğu zaman genetik faktörleri içeriyor. Kimi çocuğu etkileyen durumun da anne sütü almasına ve annenin emzirme – hamilelik sürecinde yediği besinler nedeniyle oluşan damak tadına bağlanıyor. Kannatimce bu biraz daha akıllıca geliyor bana. Çünkü bir insanın damak tadının tamamen oluşmadan doğduğuna ve ona rağmen yemek seçtiğine inanmıyorum. Anne karnında ve anne sütü aldığı dönemde (ki sütün tadının yediklerimizle birlikte değiştiğini ve koktuğunu biliyoruz) damak tadının bir kısmının oluştuğunu bir kısmının ise genetik olduğunu düşünüyorum. Biz anneler için önemli olan bu yeme alışkanlıkları değiştirilemez mi peki?

Eğer aynı babası gibi salçalı yemeklerden hoşlanıyor sebzeleri gıdaları sevmiyor ise bu durum tamamen değiştirilemeyebilir. Ancak yönlendirebilirsiniz! Aslında çocuklar bebeklikten itibaren kendini belli etseler de bizim de tatsız tutsuz verdiğimiz gıdalar nedeniyle pek anlaşılmıyorlar. Ancak 2 yaş civarı artık kendi kişiliğini ortaya koyan çocuk ne sevip ne sevmediğini belli ediyor.

      YEMEK SEÇEN ÇOCUK İÇİN ÖNERİLER

  1. İlk başta her yemeği tek başına denemeye çalışın. Yese de yemese de en az 5 defa bir deneyin.
  2. Çocuğunuzun damak tadını tam olarak keşfedin. Bir bakarsınız kuru bakliyat seviyordur, sebze sevmiyor. E o zaman mercimeğin içine atılır bir havuç olur biter.
  3. Bir de çocuğunuzu keşfedin. Çocuklar ilk başlarda acıktım diyerek ifade edemezler. Sizde bunun için her 2 saatte bir acıktın mı demek yerine 4 saatte bir deneyin. Ve o anlamsız ağlamalar bu tarz zamanlara geliyor olabilir dikkat edin.
  4. Çocuğun da kendini keşfetmesini için zaman bırakın. Siz acıktığını keşfettiğinizde ona bu duyguyu tanıtmak için ‘’bundan sonra böyle hissettiğinde bana acıktım diyebilirsin’’ deyin. Ben bilirim demek yerine çocuğun bilmesine fırsat tanıyın.
  5. Yemek zamanlarını aceleye değil keyife dönüştürün. Örneğin midemize giden besinlerin konuşması oyununu oynayın.
  6. Her sebzeyi ya da gıdayı yiyeceksin diye baskı yapmak yerine farklı türlerini keşfetmeye çalışın. Israrla aynı tarzda pişmiş ıspanak yerine yaptığınız krep hamurunun içine biraz ıspanak koyun, yeşillik niyetine. Ya da en çok yemedikleri gıda olan peyniri. Markette satılan bir çok peynirin artık sanayi üretimi olduğunu bizim damak tadımız keşfetmiyor da belki onların ki keşfediyordur. O yüzden bulduğunuz köy peynirini koyun birşeylerin arasına, örnek yine krep hiç anlamıyorlar çünkü.
  7. Yeni bir besini denemeye kalktığınızda çok küçük parçalar ile başlayıp ‘bu çok küçük hemen yutabilirsin’’ diyerek arkasından sevdiği birşeyi verin. İşte birinci deneme sevip sevmediğini belli edecektir. En zoru ilk denemedir, gerisi daha kolay.
  8. Çocuklar biraz daha çiğnemesi kolay ve hazır gıda tarzı pratik şeyleri seviyorlar. E yemek saati malum oyundan uzak kalınan boşa zaman. Su böreği, kek, krep, muhallebi, çorba tarzı şeyler onlar için ideal yiyecekler arasında. Köfte yemiyorsa çorbanın içine minik minik koyun. Yumurta malum kekin ana maddesi, muzlu tatlı en güzeli, su böreğinin içinde de bolca peynir var.
  9. Bir de yumurta meselesi var malum. Sabah kahvaltısında yenmesi zorunlu gıdalar arasındaki peyniri hallettik yumurta hallolmuyor mu? Bazen haşlanmış yumurta tokuşturma yarıştırması bazen sucuklu bir yumurtayı sever. Dediğim gibi çeşitlendirerek deneyin ve yanılarak öğrenin. Haşladınız, pişirdiniz her yolu denediniz. Aranızdaki ilişkiye de güveniyorsunuz ancak hala yemiyor. Öğürüyor ise bırakın gerçekten içi almıyordur, ısrara gerek yok.
  10. Süt meselesine gelince…Sıvı gıda ile midelerini dolduran çocuklar yemek yemek istemez. Hele ki bağımlılık yapar gibi olan hazır sütler… Bulabildiğiniz yerden inek sütü alın, tatlarını daha sevimsiz bulsalar da elimizdeki bu deyin.
  11. Sabah kahvaltısını kalkar kalkmaz istemez çoğu çocuk. Ancak yine de kahvaltı öğününü yemezse o mide de çalışmaya başlamaz. O nedenle kalkınca hemen hareket etmek isteyen çocuğunuzla biraz dans edin, koşun size de iyi gelecektir. Sonrasında kahvaltı faslı başlasın.
  12. Yiyene kadar değil, belirli zamana kadar yemek meselesi çözülsün. Bütün gün elinizde tabak sürekli uyarı halinde çocuğun peşinde gezmeyin. 30 dk yemek işi bitti bitti bitmedi acıkma sinyallerini gözleyin.
  13. Bir de çocuklar kolaya ve hazıra çok kolay alışıyorlar, tembelik sevdikleri bir durum. O yüzden seçeneklerinizi azaltın, elde ne varsa bu yenecek durumunu bilsin çocuk. Dikkat zorlamadan sadece az seçenek! ‘’Makarnamız yok ne yazık ki, daha sonra alabiliriz şimdilik bu yemeğimiz var ‘’ gibi.
  14. Çocuk çocuktan etkilenir. Bu yüzden toplu ortamlarda önce oyun ile yorun sonra hepsine paylaştırarak meyveler verin. Birbirlerine bakıp gülerek, zaman zaman yarış yaparak çok güzel yerler. İlk tanıştırmalarını böyle keyifle yaparsanız doğru bir noktada iz bırakmış olursunuz.
  15. Abur cubur herkesin baş belası. Market, okul, arkadaş… Bir şekilde tanışıyorlar bu janjanlı paketler ile. Tamamen yasaklayalım fikrini uygun bulmuyorum. Çünkü yasaklanan herşey daha çok ilgi çeker. Yarın öbürgün evden dışarı çıktığında aç tavuk gibi onlara saldırır. Bununla birlikte ödül olarak kullanmayı da doğru bulmuyorum. Anlayacağı yaşa kadar tanıştırmamak, tanışmak zorunda kaldıktan sonra da sözleriniz ile onaylamadığınızı söylemeniz yeterli olacaktır. ‘’Tadını sevdiğini biliyorum, ancak bunların içine tatlandırıcı koydukları için seviyorsun ve ne yazık ki bu doğal olmayan sağlıksız bir şey. Mesela havuç toprakta yetişir ancak bunların içindekiler toprağı bozarlar. ‘’ gibi.
  16. ‘’şişmanlayacaksın’’ kelimesi ile korkuttuğunuz çocuk için zihninde yanlış kalıp oluşturmuşssunuz demektir. Aynı tatlı ve abur cuburu ödül için kullandığınız gibi. Amacımız o an için yemek yedirmek değil, sağlıklı beslenme alışkanlığını kazandırmak! Ödül mekanizması yarın başınıza sıkıntı açacağı gibi, şişmanlamaktan çocuğun ne anladığı ile ilgili sıkıntıları da zaman gösterecektir.
  17. Özellikle 3 – 6 yaş arası hem cins ebeveyni ile özdeşim kurmaya çalışan çocuk için beslenme de doğru örnek olabilirsiniz. ‘’Ben de yemiyorum’’ gibi, ki gerçekten yemiyorsanız…
  18. Yemek yeme problemi ile tek başınıza uğraşmayın. Babanın otoritesini kullanın. Baskılayıcı ve zorlayıcı olarak değil, birlikte yemek yemesini sağlayıp ondan görmesini sağlamak zaman zaman yarışlara muhattap bırakarak.

 

 

 

 

 

En Çok Okunanlar

Üste Git